لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
درمان کم کاری تیروئید | اختلال کم کاری تیروئید | علائم کم کاری تیروئید | دکتر احمد ناظم بافقی
درمان پرکاری تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی
درمان پرکاری تیروئید
آوریل 25, 2019
بیماری اوریون دکتر احمد ناظم بافقی
بیماری اوریون
می 2, 2019

درمان کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی

درمان کم کاری تیروئید

لازم دانستیم در این مقاله توضیحاتی در رابطه با درمان کم کاری تیروئید ارائه نماییم. کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) ، یکی از شایع ترین اختلالات تیروئیدی به شمار می آید.

 

درمان کم کاری تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی

 

ضعیف شدن و کم کار بودن غده تیروئید، موجب می شود هورمون های تیروئید به اندازه کافی تولید نشوند که این امر منجر به بروز اختلال کم کاری تیروئید خواهد شد. این یک بیماری بسیار شایع پزشکی می باشد که بیشتر در دوران بارداری و نیز خانم های مسن مشاهده می شود.

از جمله دلایل دیگر بروز کم کاری تیروئید می توان به مواردی نظیر بیماری هشیموتوز(Hashimoto’s thyroiditis)، التهاب غده تیروئید، پرتودرمانی در گردن، درمان تیروئید، کمبود ید، بیماری های هیپوفیز، هیپوتالاموس، عمل جراحی تیروئید (جدا کردن تمام یا قسمت بزرگی از تیروئید ممکن است موجب کاهش تولید هورمون گردد.) و مصرف برخی داروها (به عنوان نمونه، لیتیوم که معمولاً جهت درمان اختلالات روانی استفاده می شود.) اشاره نمود.

علائم کم کاری تیروئید

بعضی از علائم اختلال کم کاری تیروئید عبارتند از داشتن حساسیت و آلرژی  مثلاً خارش چشم ها، ایجاد آکنه و لک و کهیر، مشکل معده، تپش قلب، بروز یبوست، احساس درد در ناحیه سینه، حالت تهوع، کاهش میل جنسی، مشکلات پوستی مثل چین و چروک و خال، خارش پوست، درد عضلانی، درد مفاصل مثل پا درد و کمر درد، بیماری روحی و احساسی، شکنندگی و خشکی موها، تمرکز ضعیف، کاهش وزن یا افزایش سخت وزن، شکننده شدن ناخن ها، تیرگی و تورم زیر چشم ها و پاها و دستها و بروز مشکلات قاعدگی مانند خونریزی شدید و بسیار کم.

ادامه مقاله  غده ی تیروئید

درمان کم کاری تیروئید با جايگزين كردن هورمون تيروئيد صورت می گیرد. اغلب برای درمان کم کاری تیروئید قرص هاي تيروئيد كه همان هورمون تيروئيد T4 می باشند به صورت خوراكي ناشتا (در بهترین حالت یک ساعت پیش از خوردن صبحانه) و يک مرتبه در روز مصرف مي شوند. اغلب بعد از شروع درمان در طی دو هفته فرد احساس بهبودي مي كند اما گاهی جهت رفع كامل علائم چندین ماه زمان نیاز است. تغيير دوز دارو برای درمان این عارضه می بایست تحت نظر پزشك باشد و نباید بدون مشورت پزشک مصرف دارو را قطع يا زیاد و کم كرد.

۶ هفته بعد از مصرف داروي تيروئيد (لووتيروكسين)، پزشک انجام آزمايش مجدد را تجویز می کند تا دوز مناسب دارو را برای درمان کم کاری تیروئید مشخص نماید. زمانی که دوز مناسب داروي تيروئيد تعیین شد بيماران مي توانند سالانه آزمايش انجام دهند. برخی اوقات پزشک با مشاهده نتیجه آزمایش و شرايط بيمار دوز دارو را تغيير می دهد. به عنوان مثال گاهي بيماري تيروئيد عود مي کند يا در دوران بارداری لازم است دوز دارو افزایش پیدا کند. برخی اوقات نیز با افزايش سن يا کاهش وزن می بایست دوز داروي تيروئيد كاهش پیدا کند.

 

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button