سینوزیت حاد | سینوزیت | سردرد | اندوسکوپی سینوس | دکتر احمد ناظم بافقی
آندوسکوپی سینوس بینی
آگوست 4, 2018

سینوزیت حاد

سینوس ها گاهی ملتهب شده و دارای ایرادات و اختلالاتی در عملکرد واقعی خود می شوند. این سینوس ها حفره های توخالی در استخوان های صورت در اطراف بینی و بین ابروها و در پیشانی هستند که دارای سطحی مخاطی (موکوس) می باشند. گاهی این سینوس ها بیمار شده که به آن سینوزیت گفته می شود و این سینوزیت اگر به مدت ۴ هفته تداوم داشته باشد آن را سینوزیت حاد گویند.

سینوزیت حاد

سینوس ها عضوی پروانه ای شکل و توخالی هستند که البته بسیار مقاومند اما گاهی به دلایل مختلف از جمله ورود شیء خارجی به آنها و یا آلوده شدن به برخی ویروس ها و باکتری های بیماری زا، دچار التهاب و مشکلات متعددی می شوند. در چنین شرایطی در اصطلاح بیماری سینوزیت ایجاد خواهد شد که علائم و نشانه ها بیرونی مانند آب ریزش بینی و چشم و… خواهد داشت.

در سینوزیت حاد سینوس ها دچار اختلالات رفتاری شده و بیش از حد دارای ترشحاتی می شوند که پس از زیاد شدن، درون همان حفره های ریز استخوان صورت گیر افتاده و تخلیه نمی شوند، پس بهترین شرایط برای رشد قارچ ها و ویروس ها محیا می شود. در این مرحله علائم مختلفی مانند کیپ شدن بینی، سنگین شدن بینی و اطراف آن، سرگیجه و بسیاری دیگر از علائم رخ خواهد داد.

در کنار این گونه از سینوزیت که توسط قارچ ها و ویروس ها ایجاد می گردد، سینوزیت باکتریال نیز در برخی افراد رخ می دهد که آمار آن نسبت به سینوزیت ویروسی بسیار کمتر است. در چنین شرایطی، دردهای کلافه کنندۀ سینوزیت سراغ بیمار خواهد آمد.

ادامه مقاله  آندوسکوپی سینوس و بینی

سینوزیت حاد چه مدت طول خواهد کشید؟

هر بیماری با توجه به شدت و نوع عوامل ایجاد کنندۀ آن بیماری، فرد را به مدت زمان مشخصی درگیر خواهد کرد که می تواند از ۱ روز تا چندین هفته را شامل شود. در مورد سینوزیت حاد معمولاً از زمان ایجاد بیماری تا بهبودی کامل آن، تقریباً ۴ هفته زمان لازم است. البته گاهی ممکن است این مدت زمان کمی بالا و پایین شود که بستگی به عامل ایجاد کننده سینوزیت حاد و همچنین قدرت و توانایی بدن فرد بیمار دارد.

اولین و مهم ترین اقدامی که می توانید پس از ابتلا به این بیماری انجام دهید این است که پس از احساس اولین علائم سینوزیت به پزشک مراجعه کنید تا مدت زمانِ بیماری و بهبودی آن بیش از ۴ هفته به طول نینجامد.

این بیماری حاد، سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان درگیر می کند که تنها در ایالات متحده آمار ابتلا چیزی در حدود ۱ میلیون نفر می باشد. با پیگیری به موقع و درمان مناسب سینوزیت حاد می توان تا حد زیادی از عود مجدد و همچنین افزایش یافتن شدتِ بیماری و علائم آن در دفعات بعدی کاست.

تکرار شدن بیماری آن هم در فواصل زمانی کوتاه، بسیار ناراحت کننده است، پس بهتر است برای درمان بیماری سینوزیت هر چه سریعتر اقدام نموده تا دچار تکرار در عود بیماری نشوید.

چرا سینوزیت از نوع حادّش ایجاد می شود؟

علل می تواند مختلف باشد اما به هر حال مبتلا شدن به بیماری سینوزیت در مراحل اول اگر به موقع و به درستی درمان نگردد ممکن است به سینوزیت حاد بینجامد که قاعدتا دردسرهای بیشتری برای درمان خواهد داشت.

ادامه مقاله  عوارض سینوزیت مزمن

این بیماری توسط نوعی ویروس که در ارتباط مستقیم با سرماخوردگی است ایجاد می شود و پس از مراجعه به پزشک معمولاً برای درمان سینوزیت، از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود به این علت که آنتی بیوتیک ها هیچ تأثیری بر روی سینوزیت ویروسی نخواهد داشت.

علائم سینوزیت حاد

در مورد علائم سینـوزیت حاد باید گفت: این بیماری می تواند ده ها علائم و نشانه، همراه خود داشته باشد که از سردرد گرفته تا دندان درد را شامل می شود و علت این علائم متعدد نیز این است که، سینوس ها در نزدیکی چشم ها، گوش ها، بینی، سر و مراکز مهم دیگر قرار دارند و چنین نزدیکی می تواند آن اعضای دیگر را نیز تا حدی درگیر بیماری سینوزیت حاد نماید.

برای تشخیص سینوزیت از نوع حاد، می توانید به این علائم توجه نمایید. چنانچه دارای این علائم بودید باید مطمئن شوید که به نوع حاد سینوزیت مبتلا شده اید:

• ترشحات مداوم و غلیظ از بینی به رنگ های زرد مایل به سبز

• دندان درد داشتن

• تب، سردرد، خستگی مفرط

سرفه، کاهش قدرت بویایی

• گرفتگی و مسدود شدن بینی

• احساس درد و سنگینی و فشار زیاد در صورت و بین ابروها، به صورتی که وقتی به طرفین و یا به جلو خم می شوید، فشار و درد زیادی حس می کنید.

همانگونه که مشاهده می کنید، علائم و نشانه های بیماری سینوزیت، آن هم از نوع حادش بسیار متنوع و زیاد است.

ادامه مقاله  سینوزیت و بوی بد دهان