لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
نکاتی درباره شستشوی گوش | شستشوی گوش | هدف از شستشوی گوش | دکتر احمد ناظم بافقی
سندرم منیر دکتر احمد ناظم بافقی
سندرم منیر
ژانویه 27, 2019
آزمایشهای قبل عمل بینی دکتر احمد ناظم بافقی
آزمایشهای قبل عمل بینی
فوریه 5, 2019

نکاتی درباره شستشوی گوش

نکاتی درباره شستشوی گوش

در این مقاله نکاتی درباره شستشوی گوش و هدف از آن ارائه شده است. یکی از مشکلاتی که باعث می شود اشخاص به پزشک مراجعه نمایند، کاهش شنوایی یا گرفتگی گوش به علت تجمع جرم گوش است. جرم گوش ترشحات طبیعی می باشد که وظیفه حفاظت از گوش را در گوش خارجی عهده دار است.

 

نکاتی درباره شستشوی گوش دکتر احمد ناظم بافقی

 

بعضی اوقات به دلایل متعدد جرم گوش یا وکس گوش افزایش پیدا می کند و بعضی اوقات با اعمال اشتباهی مانند استفاده از گوش پاک کن و فشار آن در گوش و چسبندگی آن با پرده گوش باعث کاهش شنوایی خواهد شد. در این وضعیت پزشک به بیمار توصیه به شستشوی گوش می کند.

هدف از شستشوی گوش

در این قسمت به ذکر نکاتی درباره شستشوی گوش پرداخته می شود. در واقع یکی از حساس ترین اعضای بدن، گوش است که از قسمت های گوناگونی تشکیل می شود. معمولاً پرده گوش یکی از حساس ترین قسمت های گوش به شمار می آید که در صورت داخل شدن هر جسم خارجی به درون گوش و برخورد با پرده گوش، در شنوایی اختلال ایجاد می شود. به همین سبب وکس گوش یا جرم گوش در خارج محیط گوش خارجی به طور طبیعی با هدف حفاظت از پرده گوش تشکیل می شود.

در بعضی از موارد به علت ورود اجسام خارجی یا حشرات به داخل گوش و سفت شدن جرم گوش، نیاز به خروج فوری آنها توسط شستشوی گوش احساس می شود. در این وضعیت مناسب ترین روش رفع این مشکل، شستشوی گوش به وسیله پزشک می باشد.

ادامه مقاله  سینوزیت و خلط خونی

موارد استفاده از شستشوی گوش

زمانی که پزشک گوش بیمار خود را معاینه نمود و متوجه ترشح بیش از حد گوش وی شد؛ شستشوی گوش را به بیمار توصیه خواهد کرد. ترشح بیش از اندازه وکس گوش باعث کاهش شنوایی می گردد و پزشک با شستشوی گوش برای رفع این مشکل اقدام می کند.

از جمله نکاتی درباره شستشوی گوش می توان به این مسئله اشاره نمود که برخی اوقات شخص با مشکلاتی مانند کیپ شدن گوش و سوت کشیدن گوش نزد پزشک مراجعه می کند که در این صورت شستشوی گوش به بیمار توصیه می شود. همچنین در بعضی موارد ترشح بد بو از گوش باعث می شود پزشک برای رفع نمودن این مشکل به شستشوی گوش بیمار اقدام نماید .

 

نحوه شستشوی گوش

در نخستین گام پزشک نسبت به معاینه گوش بیمار مبادرت می ورزد و با تائید اولیه اقدام به داخل نمودن اتوسکوپ Otoscope به درون گوش بیمار می کند. با بکارگیری از این ابزار که امکان روشن کردن گوش خارجی توسط نور را دارند، پزشک را قادر می سازد که جرم اضافی و موقعیت آن را به خوبی ببیند.

در وهله ی بعد پزشک به وسیله ی چیزی شبیه به سرنگ اقدام به شستشوی گوش بیمار می کند. البته امروزه ساكشن گوش روش ارجح در تمييز كردن گوش ميباشد و شسشتو با اب براي موارد خاص انجام ميشود،امکان دارد کمی احساس نامطلوب در شخص ایجاد شود؛ چرا که آب، اندکی با فشار به داخل گوش وارد می شود و از این طریق جرم گوش خارج خواهد شد.

ادامه مقاله  سندرم منیر

از جمله نکاتی درباره شستشوی گوش این است که شستشوی گوش دارای مزیت های فراوانی است ولی همانند دیگر شیوه های درمانی بکارگیری از آن برای بعضی از افراد ممنوع می باشد.

اشخاص ممنوعه برای شستشوی گوش شامل کسانی می باشند که دچار پارگی پرده گوش هستند. در این اشخاص به علت ریسک ابتلا به عفونت گوش و آسیب بیشتر به شنوایی، شستشوی گوش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از جمله نکاتی درباره شستشوی گوش می توان افزود که چنانچه به دیابت و یا بیماری هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی می گردد مبتلا هستید، استفاده از روش شستشوی گوش توصیه نخواهد شد.

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button