انواع سینوزیت حاد | سینوزیت حاد | سینوزیت ویروسی | دکتر احمد ناظم بافقی

انواع سینوزیت حاد

انواع سینوزیت حاد دکتر احمد ناظم بافقی

انواع سینوزیت حاد

انواع سینوزیت حاد : باید گفت سینوزیت حاد به سه نوع قارچی، ویروسی و میکروبی تقسیم‌ می‌ شود؛ سینوزیتهای ویروسی در قیاس با دیگر انواع سینوزیت ‌ها شایع ترند و برای برطرف نمودن آنها می بایست از نوشیدنی ‌های گرم استفاده نمود و به اندازه کافی استراحت کرد.

انواع سینوزیت حاد دکتر احمد ناظم بافقی

چنانچه افراد مبتلا به سینوزیت باکتریایی باشند می بایست طبق تشخیص پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنند ضمناً شستشوی بینی با سرم فیزیولوژیک و استفاده از اسپری‌ های موضعی ضد التهابی در افراد مبتلا به این بیماری الزامی است.

لازم به ذکر است سینوزیت قارچی در بین افراد کم ترین شیوع را دارد و در اشخاصی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند نظیر مبتلایان به دیابت، بیماری مزمن کلیه و دیالیز و کسانی که شیمی‌ درمانی انجام می‌ دهند، بروز می کند. کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند و به سینوزیت قارچی مبتلا شده‌اند می بایست برای برطرف نمودن مشکلشان در بیمارستان بستری شده و جراحی بسیار اورژانسی روی آنان انجام شود ضمن اینکه این افراد می بایست از دارو‌های وریدی ضد قارچ استفاده نمایند. چنانچه افرادی که سیستم ایمنی آن‌ ها نقصی نداشته و عادی است، دچار سینوزیت قارچی شوند لازم است فقط درمان جراحی را انجام دهند و اصلاً به استفاده از دارو‌های وریدی ضد قارچی نیازی نخواهند داشت.

آیا رابطه ای بین سینوزیت و آسم وجود دارد؟

ممکن است مخاط تنفسی ما از بینی تا ریه‌ ها نسبت به بعضی از حساسیت زا‌ها و یا آلاینده ها واکنشهای یکسان نشان دهد؛ اکثر اشخاصی که به حساسیت ریوی یا آسم مبتلا هستند، علائم و نشانه های التهابی در سینوس ها و بینی خود دارند؛ این افراد می بایست از آلاینده‌ها به خصوص دود قلیان و سیگار بپرهیزند. ضمن اینکه آنان می بایست مراقب باشند که هوای سرد و آلوده ناگهان درون بینی و ریه هایشان نرود؛ مبتلایان به سینوزیت و آسم در اوقاتی که هوا آلوده است باید از شال گردن یا ماسک بر روی بینی خود استفاده نمایند، چرا که برخورد مخاط تنفسی با هوای سرد در بعضی افراد باعث فعال شدن گیرنده‌ های درد خواهد شد.

ادامه مقاله  سرما و سینوزیت