بیماری اوریون | علائم بیماری اوریون | درمان بیماری اوریون | دکتر احمد ناظم بافقی
درمان کم کاری تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی
درمان کم کاری تیروئید
آوریل 27, 2019
کیست گوش دکتر احمد ناظم بافقی
کیست گوش
می 7, 2019

بیماری اوریون

بیماری اوریون دکتر احمد ناظم بافقی

بیماری اوریون

بیماری اوریون عفونتی ویروسی در غدد بزاق می باشد که اغلب در کودکان بروز می کند. شایع ترین علائم آن تورم غدد بزاق است که موجب ایجاد تورم در صورت و گلو می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری می بایست نزد پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که شخصی یک مرتبه دچار اوریون شود، بدنش در آینده در مقابل این بیماری مقاوم خواهد شد، یعنی شما به احتمال زیاد تنها یک مرتبه در زندگی خود به این عارضه مبتلا می شوید.

بیماری اوریون دکتر احمد ناظم بافقی

به منظور شیوع نیافتن بیماری اوریون، اغلب واکسن اوریون، سرخک و سرخچه تزریق می شود. معمولاً واکسن به کودک در سنین پایین زده می‌شود تا بدنش را در مقابل عفونت ویروسی مقاوم نماید. با تزریق این واکسن ها به کودکان، میزان ابتلا به بیماری اوریون به طور چشمگیری کاهش یافته است.

• بی اشتهایی
  • بی قراری
  • گوش درد
  • ورم لوزه ها و بناگوش

علل بروز

ویروس اوریون عامل ابتلا به این بیماری می باشد. این بیماری از طریق تماس مستقیم با بزاق دهان مانند بوسیدن فرد مبتلا سرایت می کند. راه های دیگر انتقال این بیماری عبارتند از: تنفس هوای آلوده به ویروس ناشی از سرفه‌های فرد مبتلا، مصرف غذا و نوشیدنی بیمار، استفاده از ظروف شخصی که دچار بیماری اوریون است.

ویروس اوریون از طریق مجاری تنفسی به غدد بزاقی انتقال یافته و باز تولید شده و موجب تورم غدد می گردد. چنانچه شخصی که به این بیماری مبتلاست، دست به بینی و دهان خود بزند؛ آنگاه سطوحی را که شما با آن در ارتباط هستید لمس کند، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

ادامه مقاله  سینوزیت در کودکان

شخصی که دچار عارضه اوریون است تا ۱۵ روز (۶ روز پیش از بروز علائم و تا ۹ روز پس از شروع بیماری) می‌تواند ناقل ویروس نیز باشد. ویروس اوریون از خانواده پارامیکسوویریده (Paramyxoviridae) می باشد. این ویروس عامل اساسی بروز عفونت در بدن افراد به خصوص کودکان است.

درمان

اوریون نوعی بیماری ویروسی می باشد، بدین جهت نمی‌توان برای درمان آن از آنتی بیوتیک ها استفاده نمود. هم اکنون هیچ درمان ضدویروسی برای رفع اوریون وجود ندارد. روند بهبود این بیماری همانند روند بهبود سرماخوردگی می باشد. اغلب افراد با مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن و پس از طی دو هفته بهبود پیدا می کنند. از جمله اقداماتی که موجب کاهش درد می شود عبارتند از:

• از مسکن هایی نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمایید.
  • روی ناحیه ای که دردناک است، کمپرس سرد قرار داده تا از شدت درد آن بکاهید.
  • سعی کنید غذاهای آبکی مثل سوپ که نیازی به جویدن ندارند مصرف کنید، بدین جهت که جویدن باعث ایجاد درد می شود.
  • خواب و استراحت کافیداشته باشید.
  • آب ‌نمک گرم غرغره کنید.
  • مصرف زیاد مایعات به خصوص آب را فراموش نکنید.
  • از مصرف آب میوه بپرهیزید، چرا که موجب افزایش بزاق می شود و امکان دارد افزایش بزاق باعث ایجاد درد شود.