تشخیص پولیپ بینی | روش های کاهش علائم پولیپ بینی | دکتر احمد ناظم بافقی
عمل جراحی بینی
نوامبر 26, 2019

تشخیص پولیپ بینی

شما به منظور تشخیص پولیپ بینی به معاینه توسط پزشک متخصص نیاز دارید. پزشکانی نظیر جراح پلاستیک و پزشک متخصص و جراح گوش، حلق و بینی می ‌توانند پولیپ بینی بیمار را تشخیص دهند و از طریق جراحی پولیپ بینی آن را رفع نمایند. پولیپ به وسیله ابزاری به اسم سپکولوم تشخیص داده می شود. تشخیص پولیپ بینی به سادگی صورت می گیرد.

پزشک در صورت لزوم و برای اطمینان و نیز بررسی سایر اختلالات مثل انحراف بینی می‌ تواند از آندوسکوپی استفاده نماید. در زمان بررسی بینی به وسیله آندوسکوپی، ابزاری منعطف و نازک که دوربین کوچک و چراغی به آن اتصال دارد از طریق سوراخ بینی وارد شده و وضعیت پولیپ بررسی می شود. از این شیوه در صورتی استفاده می شود که پولیپ در اعماق سینوس‌ ها پنهان باشد. بدین جهت نمی‌ توان تنها با یک معاینه ساده، آن را به طور دقیق بررسی نمود.

یکی دیگر از شیوه های تشخیص پولیپ بینی، استفاده از ام ار ای و سی ‌تی‌ اسکن می باشد. به ندرت پیش می ‌آید که پزشکان از این شیوه استفاده کنند ولی اگر پولیپ شما مخفی باشد و یا تعداد آن زیاد باشد، پزشکان برای اطمینان از تعداد و نحوه قرارگیری آن از شیوه هایی مثل سی ‌تی‌ اسکن و ام ار ای استفاده می نمایند. در این شیوه میزان التهاب پولیپ به خوبی شناسایی ‌شده که می ‌توان آن را به سادگی بررسی و در جهت درمان آن اقدام نمود.

روش های کاهش علائم پولیپ بینی: گاهی پزشکان قطره‌ های حاوی کورتیکو استروئیدها و اسپری بینی را تجویز می‌ کنند. قطره و اسپری اشاره شده باعث کوچک شدن اندازه پولیپ شده و نهایتاً، تنفس را برای شما کمی آسان می کند. شایان توجه است که این شیوه برای پولیپ ‌های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. قرص‌ های کورتیکو استروئیدی نیز اثراتی مشابه قطره را دارد و در داروخانه ها موجود است ولی به این علت که با عوارض جانبی متعددی همراه است استفاده از آن توصیه نمی‌ شود. لازم به ذکر است داروهایی نظیر پردنیزون برای پولیپ‌ های کوچک و موارد جزئی مصرف می‌ شود و اصلاً راه ‌حل دائمی برای درمان نیست. بنابراین شما می بایست در هر زمان انتظار برگشت پولیپ را داشته باشید و برای آن آماده باشید.

ادامه مقاله  دلایل ایجاد حساسیت پاییزی

چنانچه دلایل ابتلا به پولیپ مشخص گردد و پولیپ شما در اثر عواملی نظیر عفونت و آلرژی ایجاد شده باشد، احتمال بازگشت آن وجود دارد. بدین جهت در این موارد داروهایی نظیر آنتی ‌بیوتیک و آنتی‌ هیستامین برای بیمار تجویز می گردد. این داروها تورم و فشار سینوسی را کاهش می دهند.

عمل جراحی یکی دیگر از شیوه های رفع پولیپ بینی می باشد. باید گفت جراحی یکی از رایج ‌ترین روش های درمان پولیپ است که توسط متخصصان پیشنهاد می ‌شود. عمل جراحی درمان قطعی پولیپ بینی می باشد. پولیپ بیمار به وسیله ابزارهای ظریف برداشته می شود و نهایتاً بینی شما با استفاده از محلول شستشو داده می ‌شود. این عمل با استفاده از جراحی آندوسکوپی بینی صورت می‌ گیرد.