لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
تفاوت روش آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس | آندوسکوپی سینوس | دکتر احمد ناظم بافقی
کاربردهای آندوسکوپی دکتر احمد ناظم بافقی
کاربردهای آندوسکوپی
ژانویه 16, 2020
پرسش و پاسخ های بیماری سینوزیت دکتر احمد ناظم بافقی
پرسش و پاسخ های بیماری سینوزیت
ژانویه 23, 2020

تفاوت روش آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس

تفاوت روش آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس دکتر احمد ناظم بافقی

تفاوت روش آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس

در این مقاله در خصوص بیماری سینوزیت و تفاوت آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس توضیحاتی ارائه می گردد. سينوسها حفره هایی هستند كه درون استخوان های صورت قرار گرفته اند و هر کدام از آن ها به وسیله مجرايی به بينی راه پيدا میکنند. سطح پوشاننده اين حفره ها در شبانه روز به طور طبیعی حدوداً یک لیتر ترشحات شفافی را تراوش میکند.

تفاوت روش آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس دکتر احمد ناظم بافقی

اين ترشحات توسط مجرای سینوسها وارد بينی ميشود. آنگاه ترشحات به وسیله مژک هايی كه جهت نوسان آن ها به سمت حلق است به عقب رانده ميشوند. هر شخصی با هر مرتبه بلع مقداری از اين ترشحات بینی و سينوس ها و مقداری از بزاق خود را می بلعد .

سينوزيت به معنای تورم و التهاب مخاط سينوس ها می باشد كه امکان دارد منشاء عفونی يا آلرژيک داشته باشد. سینوزیت به دو گروه حاد و مزمن تقسیم میشود.

سینوزیت مزمن با درمان دارویی رفع نمی شود. معمولاً برای درمان این عارضه انجام جراحی پیشنهاد می شود. جراحی سینوس به دو شیوه معمولی و آندوسكوپيک صورت می گیرد. در روش معمولی محتويات داخل سينوسها تخلیه خواهد شد و در شیوه آندوسكوپيک مجاری سينوس به بينی باز می شود.

در عمل آندوسكوپيک، جراح به جای اين كه برشی روی پوست ایجاد کند تا به سينوس دسترسی یابد، به وسیله وارد نمودن آندوسكوپ به داخل بينی قادر است به همه سینوس ها دسترسی داشته باشد. با توجه به ناحیه مورد نظر و نوع آن جراح از لنز مناسب و ابزار مخصوص استفاده می نماید و به تمامی سينوس ها و مجاری آن ها  دسترسی پیدا می کند. جراح  بعد از رسيدن به سينوس مورد نظر، مجرای بسته شده سينوس را باز كرده و مجدداً ارتباط آنرا به بيني برقرار می کند و در صورت ضرورت از همان طريق محتويات درون سينوس را نيز تخليه می نماید.

ادامه مقاله  انواع سینوزیت حاد

تفاوت شیوه آندوسكوپيک و روش قديمی جراحی سينوس : در شیوه آندوسكوپيک هیچ برشی زده نمی شود و هدف باز كردن مجرای اصلی سينوس می باشد. در صورتی که در شیوه قديمی مبنا تخليه محتويات درون سينوس است. به این جهت که در شیوه آندوسكوپيک نسج كمتر صدمه می بيند بنابراین تورم و درد آن كم تر از شیوه متداول قبلی خواهد بود. از آنجایی که مبنای جراحی آندوسكوپيک، حفظ عملكرد سينوس می باشد پس نتيجه عمل مطلوبتر و احتمال عود سينوزيت كم تر خواهد بود .

آندوسكوپی سينوس در کودکان به این علت که بیشتر سينوسها در زمان تولد ایجاد نشده اند و پس از آن به مرور تشكيل و بزرگ ميشوند و اين افزايش حجم سینوسها تا دوران بلوغ  نيز ادامه دارد توصیه می شود حتی الامكان تا بعد از بلوغ، جراحی سينوس را چه با روش رایج قبلی و چه از طریق آندوسکوپی به تعویق انداخت .

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button