لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
دلایل ایجاد خروپف | رفع خروپف | علل خروپف کردن | دکتر احمد ناظم بافقی
تفاوتهای جراحی بینی کج و انحراف بینی دکتر احمد ناظم بافقی
تفاوتهای جراحی بینی کج و انحراف بینی
آوریل 13, 2019
غده ی تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی
غده ی تیروئید
آوریل 18, 2019

دلایل ایجاد خروپف

دلایل ایجاد خروپف دکتر احمد ناظم بافقی

دلایل ایجاد خروپف

لازم دانستیم در این مقاله در رابطه با دلایل ایجاد خروپف مطالبی ارائه نماییم. از جمله دلایل ایجاد خروپف می توان به مواردی نظیر مصرف داروهای خاص، اضافه وزن، مصرف الکل و سیگار و مشکل در مجاری بینی و گلو اشاره نمود. اغلب خر و پف کردن جدی گرفته نمی شود و امکان دارد بسیاری از اشخاص گاهی اوقات در خواب خروپف کنند. احتمال خر و پف کردن آقایان ۵۰ درصد از زنان بیشتر است.

 

دلایل ایجاد خروپف دکتر احمد ناظم بافقی

 

لازم به ذکر است که در بعضی موارد خر و پف کردن نشانه بروز یک بیماری خطرناک (وخیم‌ترین این بیماری‌ها قطع تنفس انسدادی زمان خواب است.) می باشد. در قطع تنفس انسدادی زمان خواب امکان دارد شخص از چندین ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس گردد و این امر موجب کاهش اکسیژن در خون می شود. در این صورت فرد طی دو روز بعد دچار خستگی و سردرد خواهد شد.

شایان توجه است که قطع تنفس حین خواب می‌تواند عوارضی مثل چاقی، افزایش فشار خون، سکته مغزی، بیماری های قلبی و حتی در موارد نادری مرگ را برای افراد به همراه داشته باشد. از دلایل ایجاد خروپف می توان ذکر نمود که در صورت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، زمانی که ریه‌ها در برابر مجاری هوایی دچار انسداد شده و هوا را به داخل می‌کشند، خروپف ایجاد می شود.

این مشکل اغلب به دلیل شل شدن عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه داشته یا وجود بافت‌های اضافی در حین خواب بروز می کند. هر عاملی که موجب شل شدن عضلات این قسمت یا منجر به تولید بافت چربی در آن گردد می‌تواند به خروپف کردن بینجامد. از دیگر عوامل و دلایل ایجاد خروپف می توان مواردی نظیر استفاده از داروهایی همچون داروهای ضد سرماخوردگی، داروهای خواب آور و یا آنتی هیستامین‌ها، دراز کشیدن روی متکای بیش از اندازه بزرگ یا نرم، به پشت خوابیدن و اضافه وزن را ذکر نمود.

ادامه مقاله  سینوزیت مزمن در کودکان

رفع خروپف

مسدود شدن مجاری هوایی و در پی آن خر و پف کردن نیز می‌تواند ناشی از بد فرمی ساختمان بینی از قبیل، کام نرم یا زبان بیش از حد بلند یا کوتاه یا انحراف تیغه میانی بینی باشد. البته بزرگی لوزه در کودکان نیز معمولاً موجب خرخر کردن می‌شود.

ترک سیگار، پرهیز از مصرف الکل و غذاهای سنگین، کاهش وزن، خوابیدن به پهلو و بدون بالش از جمله مواردی است که با انجام آن‌ها می‌توان خر و پف را به میزان قابل توجهی کاهش داد. مطالعات و تحقیقات حاکی از این است که کاهش وزن حتی به میزان ۳ تا ۴ کیلوگرم می‌تواند موجب رفع خروپف شود.

ضمن اینکه، مصرف غذا به مقدار زیاد یا مشروبات الکلی در شب از دلایل ایجاد خروپف و شل شدن عضلات مجاری هوایی می باشد. بنابراین عدم مصرف آن ها کمک شایانی به رفع خروپف در افراد می کند. همچنین اشخاصی که دارای مشکل انحراف بینی می باشند؛ در بعضی موارد در تنفس دچار مشکلاتی هستند و ممکن است در زمان خواب خروپف کنند؛ که این مشکل را می توان از طریق جراحی بینی برطرف نمود.

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button