لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
سرماخوردگی و سینوزیت | آیا هر سرماخوردگی منجر به سینوزیت می ‌شود؟ | دکتر احمد ناظم بافقی
بیماری لارنژیت دکتر احمد ناظم بافقی
بیماری لارنژیت
فوریه 27, 2020
پرسش هایی درباره سینوزیت دکتر احمد ناظم بافقی
پرسش هایی درباره سینوزیت
مارس 4, 2020

سرماخوردگی و سینوزیت

سرماخوردگی و سینوزیت دکتر احمد ناظم بافقی

سرماخوردگی و سینوزیت

سرماخوردگی و سینوزیت : آیا ممکن است سرماخوردگی منجر به سینوزیت شود؛ در این مقاله به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.

سرماخوردگی و سینوزیت دکتر احمد ناظم بافقی

آیا هر سرماخوردگی منجر به سینوزیت می ‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت سینوزیت مثل سرماخوردگی است با این تفاوت که سرماخوردگی پس از طی ۷ روز برطرف خواهد شد اما سینوزیت خیر. در صورتی که سرماخوردگی پس از طی ۵ تا ۶ روز به جای درمان، تشدید شود امکان دارد شک به عفونت سینوس را ایجاد کند.

این نوع عفونت به عنوان سینوزیت حاد شناخته می شود، یعنی فرد از قبل دچار هیچ مشکلی نبوده و با یک بار سرماخوردگی شدید به سینوزیت مبتلا شده ‌است. در کل شمار کمی از سرماخوردگی‌ ها منجر به بروز سینوزیت می ‌شوند.

چنانچه علائم سرماخوردگی بیش از ۱۰ الی ۱۴ روز به طول انجامد، یا به مرور شدیدتر شود، ورم صورت یا تغییرات چشمی ظهور یابد، درد صورت بیش از ۲ تا ۴ روز باقی بماند، با سردرد شدید همراه باشد، گوش درد (به خصوص یک طرفه) بیش از یک روز ادامه یابد، ترشحات بینی بعد از طی ۵ تا ۷ روز از شروع سرماخوردگی، سبز یا زرد رنگ شود، ترشحات، از همان ابتدای سرماخوردگی سبز یا زرد رنگ باشد و بیش از ۷ الی ۱۰ روز مشاهده شود، تب بالای ۳۸ درجه بیش از ۳ روز ادامه داشته باشد، ۱۰ الی ۱۴ روز پس از رفع سایر علایم، سرفه همچنان باقی بماند، به خصوص اگر خلط دار باشد، در این صورت بیمار می بایست نزد متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نماید.

ادامه مقاله  رژیم غذایی بعد از عمل سینوس

لازم به ذکر است که اکثر سینوزیت ها عارضه بینی دارند، آبریزش، گرفتگی بینی، سردرد، از دست دادن حس چشایی، در برخی موارد فشارهای داخل سینوس و حفره‌ های صورت و اغلب در کودکان، بوی بد دهان، امکان دارد از نشانه های سینوزیت باشند.

گاهی اوقات احساس مزه  بد در گلو به همراه ترشحات چرکی پشت گلو و کاهش حس بویایی هم ظاهر می شود و حتی امکان دارد فرو بردن ترشحات در کودکان به تهوع و استفراغ منجر گردد. ولیکن اگر این علائم بیش از ۱۲ هفته به طول انجامد یعنی فرد در صورت مصرف داروهای تجویزی بهبود پیدا نکند، در این صورت سینوزیت وی مزمن شده است.

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button