سینوزیت در دوران بارداری | درمان سینوزیت در دوره بارداری | دکتر احمد ناظم بافقی

سینوزیت در دوران بارداری

سینوزیت در دوران بارداری دکتر احمد ناظم بافقی

سینوزیت در دوران بارداری

سینوزیت در دوران بارداری : بارداری با علائم و نشانه هایی همراه است. گاهی اوقات ممکن است از نظر روحی و فیزیکی احساس بسیار خوبی داشته باشید و در برخی روزها در اثر علائم این دوره احساس ناراحتی و بیماری کنید. اکثر خانم های باردار صبحگاه در طول سه ماهه اول بارداری حس خستگی، مریضی و کمردرد را تجربه میکنند.

سینوزیت در دوران بارداری دکتر احمد ناظم بافقی

سینوزیت در بارداری و به همراه علائم این دوران میتواند موجب ایجاد عوارض جدی برای بدن شود. هم اکنون روش های بسیاری برای برطرف نمودن سینوزیت و عفونت های ناشی از آن در دوره بارداری وجود دارد.

علائم

بیماری سینوزیت ممکن است در هر یک از سه ماهه اول، سه ماهه دوم و یا سه ماهه سوم بارداری بروز کند. سینوزیت یک التهاب و عفونت در مجاری سینوس ها (در حقیقت حفره های پر از هوایی هستند که در اطراف صورت و بینی شما وجود دارند.) می باشد.

عفونت سینوزیت در دوران بارداری میتواند با علائم مختلفی همراه باشد از جمله:

• سرفه
  • گرفتگی بینی
  • خشک شدن مخاط بینی
  • گلو درد
  • ایجاد درد و فشار در اطراف صورت
  • سردرد

این علائم میتواند نگران کننده باشد، ولیکن روش های بسیار زیادی برای پیشگیری و درمان عفونت سینوزیت در بارداری وجود دارد.

دلایل بروز

علائم عفونت سینوزیت میتواند منجر به ایجاد آلرژی و سرماخوردگی شود. عفونت حاد میتواند تا ۴ هفته به طول انجامد، در صورتی که عفونت مزمن میتواند بیش از ۱۲ هفته نیز طول بکشد. باید گفت سینوزیت در دوران بارداری با عفونت ویروسی، قارچی یا باکتری بروز می کند.

در برخی موارد، عفونت سینوزیت باعث ایجاد سردرد میشود. چنانچه دچار آلرژی و حساسیت هستید، بیشتر در معرض خطر عفونت سینوزیت هستید. در هر دو وضعیت، ممکن است مخاط، حفره های سینوسی را مسدود کرده و موجب التهاب و تورم شود؛ که این امر میتواند منجر به بروز سینوزیت گردد.

ادامه مقاله  استفاده از چسب بینی

درمان

امکان دارد در رابطه با مصرف دارو برای سینوزیت در بارداری نگران باشید ولیکن امروزه داروهایی وجود دارد که میتوان از آن ها استفاده نمود. به عنوان مثال می توانید برخی مسکن ها را برای رفع سردرد سینوسی و گلودرد مصرف نمایید. سایر داروهایی که میتوان از آن ها در دوره بارداری استفاده نمود عبارتند از:

• داروهای ضد حساسیت
  • داروهای ضد احتقان و گرفتگی بینی
  • داروهای ضد سرفه
  • داروهای خلت آور

چنانچه سؤالاتی در خصوص استفاده از داروهای ایمن برای درمان عفونت سینوزیت در دوران بارداری دارید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر از آلرژی رنج میبرید، می بایست از شرایطی که میتواند سبب ایجاد آلرژی شود پرهیز نمایید؛ از جمله این شرایط عبارتند از تمیز کردن با محصولاتی که بویی قوی دارند، استفاده از عطر و استنشاق دود سیگار و رایحه های سنگین.

هوای خشک از تخلیه سینوس ها پیشگیری می کند، لذا بکارگیری از دستگاه بخور برای افزایش میزان رطوبت در منزل شما میتواند احتمال ایجاد عفونت سینوزیت را به حداقل برساند.