سینوزیت و بوی بد دهان | سینوزیت | سینوس بینی | سینوزیت و سردرد | دکتر احمد ناظم بافقی
آندوسکوپی سینوس بینی
آگوست 4, 2018
استفاده از کمپرس یخ
استفاده از کمپرس یخ پس از جراحی بینی
آگوست 20, 2018

سینوزیت و بوی بد دهان

سینوزیت و بوی بد دهان معمولاً و به صورت همیشگی همراه هم ایجاد نخواهد شد اما در برخی مواقع، بیمار پس از مبتلا شدن و عود سینوزیت دچار بوی بد و نامطبوع دهان نیز خواهد شد که علل مختلفی دارد.

سینوزیت و بوی بد دهان

بیماری سینوزیت زمانی ایجاد می شود که سینوس های فرد، که در اطراف بینی و بین ابروها و جلوی پیشانی قرار دارند بر اثر عوامل خارجی بیماری زا مانند؛ گرد و غبار، شئِ کوچکِ آلوده، ویروس ها و باکتری های عامل عفونت، به شدت متورم و بیمار می شوند.

نتیجۀ این بیماری و تورم سینوس ها این علائم هستند؛ گرفتگی بینی، سردرد در جلوی پیشانی که با خم شدن بدتر می شود و ترشحات غلیظِ سبز و زرد از بینی. در چنین شرایطی حفره های بینی، حلق، دهان و حتی گوش ها نیز درگیر این بیماری خواهند شد.

عوامل ایجاد بوی بد دهان در زمان سینوزیت

بوی بد دهان زمانی همراه و همزمان با سینوزیت ایجاد می شود که سینوس ها دچار بیماری و سینوزیت شده و این سینوزیت پس از مدتی تبدیل به سینوزیت مزمن شود. در چنین شرایطی تمامی منافذ و خروجی های سینوس ها به بیرون مسدود شده و ترشحات سینوس قادر به خروج از آنها نیست.

اینجاست که ترشحات در سینوس ها کاملاً تجمع کرده و این تجمع، هم سبب سخت تر شدن بیماری شده و هم منجر به بوی بد دهان خواهد شد. در نتیجه سینوزیت و بوی بد دهان به این شکل، ایجادِ مشکلاتی برای بیمار خواهند کرد.

ادامه مقاله  راه های پیشگیری از سینوزیت

همچنین گاهی نیز ممکن است عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب بوی بسیار بد دهان شده که پزشک در حینِ معاینۀ بیماری که مبتلا به سینوزیت شده به این موضوع حتماً توجه می کند تا این بوی بد با بوی بد ناشی از سینوزیت اشتباه گرفته نشود.

راه های رفع بوی بد دهان در زمان سینوزیت

می توان سینوزیت و بوی بد دهان را با هم نابود کرد و هر دو را درمان نمود. برای از بین بردن این بیماری ها، معمولاً آنتی هیستامین برای رفع تورم سینوس ها تجویز می شود که البته فقط استفاده از این دارو نمی تواند مشکل را رفع کند.

همراه با مصرف آنتی هیستامین، بیمار می بایستی به کمک آب نمک داخل و انتهای بینی و پشت حلق را مداوم شستشو نماید تا این کار عفونت های داخل بینی و پشت حلق را بهبود دهد. با رعایت این شیوه ها می توانید سینوزیت و بوی بد دهان را به صورت همزمان نابود کنید