سینوزیت و سرگیجه | عفونت سینوس | اندوسکوپی سینوس | دکتر احمد ناظم بافقی
هزینۀ جراحی بینی
جولای 21, 2018

سینوزیت و سرگیجه

سینوزیت و سرگیجه می توانند علائمی سخت برای بیماری سینوس ها باشند. سینوزیت بیماری شایعی ست که سالانه میلیون ها نفر را در تمامی جهان درگیر کرده و دردهای کلافه کننده را نصیب بیمار می کند. در این بیماری که به دلیل مسدود شدنِ حفره های سینوس در استخوان های صورت به وجود می آید، بسیاری از علائم نمایان خواهد شد که سرگیجه یکی از آنهاست.

سینوزیت و سرگیجه

علاوه بر سرگیجه، دیگر علائم سینوزیت می تواند به این شکل باشد:

همانگونه که می بینید سینوزیت و سرگیجه تنها نیستند و علائم دیگری نیز همراه آنها خواهند بود. هر کدام از ین علائم، به تنهایی برای کلافه کردن فرد کافی ست.

چرا سرگیجه در سینوزیت ایجاد می شود؟

یکی از سؤال هایی که همیشه از پزشکان پرسیده می شود این است که در خلالِ سینوزیت چه اتفاقاتی می افتد که فرد دچار برخی علائم مانند سرگیجه می شود؟ افرادی که مبتلا به سینوزیت شده اند چون راه ها و منافذ بینی مسدود شده و نمی توانند به راحتی نفس بکشند حتماً کمی دچار ناراحتی روحی می شوند و این بیماری بر روی روحیۀ آنها تأثیر خواهد گذاشت. در برخی موارد این ناراحتی روحی و افسردگی ممکن است تبدیل به سرگیجه شده و فرد را بیازارد. البته همیشه هم سینوزیت و سرگیجه با هم نیستند بلکه ممکن است فردی دچار «سینوزیت حاد» یا «سینوزیت مزمن» شود اما اصلاً سرگیجه نداشته باشد.

ادامه مقاله  بلفاروپلاستی

در سینوزیت چون اطراف بینی و چشم ها دچار عفونت می شود همین عفونتها می تواند دلیلی دیگر بر سرگیجۀ فرد بیمار باشد.

ترکیبِ سینوزیت و سرگیجه گاهی نیز به این دلیل است که، چون در سینوزیت بینی ها کاملاً کیپ شده و فرد دائماً با فشار سعی دارد نفس کشیده و به قول خودش راه بینی را باز کند، همین فشار می تواند یکی دیگر از عواملی باشد که سبب ایجاد سرگیجه شود. از دیگر دلایل همراهیِ سینوزیت و سرگیجه را می توان کمبود اکسیژن دانست، زیرا به علت گرفتگی بینی، ممکن است فرد نتواند به خوبی نفس کشیده و کمبود اکسیژن نیز منجر به سرگیجه در فرد خواهد شد.

در حین سینوزیت و سرگیجه داشتن چه باید کرد

اولین اقدام این است که اگر سرپا هستید حتماً بنشینید. حتماً سعی کنید از بخور استفاده کنید تا مخاط داخل بینی نرم شده و به بیرون راه یابند. سعی کنید از قرار گرفتن در معرض باد سرد و سرما جلوگیری کنید.