لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
سینوزیت و عفونتهای تنفسی | سینوزیت | عفونت سینوس | سردرد | دکتر احمد ناظم بافقی
بهترین فصل جراحی بینی
بهترین فصل جراحی بینی
نوامبر 27, 2018
جراحی بینی در افراد سیگاری
جراحی بینی در افراد سیگاری
دسامبر 19, 2018

سینوزیت و عفونتهای تنفسی

سینوزیت و عفونتهای تنفسی

سینوزیت و عفونتهای تنفسی

سینوزیت یکی از دردسرهای بزرگ بسیاری از افراد است. فقط کافی ست بادی سرد به صورت و پیشانی آنها برخورد کند، چند روزی را باید درگیر سردردها و عطسه های مکرر باشند. یا بوییدن یک گل و یا به مشام رسیدن یک بوی حساسیت زا، اینها همگی از دردسرهای افرادی ست که دارای سینوزیت هستند. اما عفونت هم یکی دیگر از مشکلات سینوزیت است. سینوزیت و عفونتهای تنفسی در ارتباطی تنگاتنگ با هم هستند.

 

سینوزیت و عفونتهای تنفسی

سینوزیت به بیمار شدن سینوس ها گفته می شود. سینوس ها اعضایی پروانه ای شکل در اطراف بینی و بین ابروها و بالای پیشانی هستند که از طریق مجاری بینی با هم مرتبط می شوند. این عضو حساس به دلیل ارتباط مستمر با هوای ورودی و خروجی از بینی و برخورد مداوم با هوای آلودۀ بیرون، مستعد بسیاری از بیماری هاست که انواع عفونت ها ازجملۀ آن می باشد در واقع سینوزیت و عفونتهای تنفسی دائما در حال مبارزه با هم هستند!
عموما با ورود یک عامل عفوني از طریق بینی و هوای تنفسی به سینوس ها و به دام افتادن در آن، ممکن است عفونت ایجاد شود که این عفونت همراه با علائمی مانند آب ریزش شدید بینی، آبریزش از چشمها، گرفتگی بینی و تنگی نفس، سردردهای کلافه کننده همراه خواهد بود.
همچنین چنانچه سینوس ها به سبب انواع باکتری ها و ویروس ها، آلوده به بیماری شوند این آلودگی منجر به عفونت های تنفسی خواهد شد که چنانچه پیگیری و درمان نشود ممکن است از طریق مجاری بینی و حلق به سایر نقاط مانند «حنجره» و «ریه ها» نیز منتقل شده و مشکلات بسیار بزرگ تری مانند عفونت حنجره که سبب گرفتگی صدا و عفونت خطرناک حنجره می شود و همچنین عفونت های خطرناک ریوی را سبب شود. اصولا سینوزیت و عفونتهای تنفسی می توانند چنانچه به موقع و درست تشخیص و درمان نشوند گرفتاری های بزرگی را برای بیمار ایجاد نمایند.
یکی از بهترین راه های برخورد با مشکلات و گرفتاری های سینوزیت و عفونتهای تنفسی اولاً پیشگیری و دوری از عوامل بیماری زا و حساسیت زا خصوصا در افراد حساس و سابقه دار است و ثانیا در صورت ابتلا، پیگیری سریع و به موقع برای جلوگیری از حادتر شدن بیماری و انتقال آن به سایر نقاط بدن، می تواند بهترین راه باشد.

ادامه مقاله  سینوزیت

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button