مشکلات لوزه سوم در کودکان | جراحی لوزه سوم | دکتر احمد ناظم بافقی

فوریه 20, 2020

مشکلات لوزه سوم در کودکان دکتر احمد ناظم بافقی

مشکلات لوزه سوم در کودکان

مشکلات لوزه سوم در کودکان : شایع‌ ترین زمان ایجاد مشکلات لوزه سوم، زمستان و فصل سرماخوردگی می باشد. اطفالی که دچار عفونتهای مزمن لوزه می‌ شوند حین بلع غذا، تنفس به ویژه در زمان خواب دچار مشکل می شوند.

مشکلات لوزه سوم در کودکان دکتر احمد ناظم بافقی

لوزه سوم در کودکان تقریباً از ۷ الی ۸ سالگی شروع به کوچک شدن کرده و هر چه سن کودک بیشتر ‌شود، علائم لوزه نیز کاهش پیدا می کند. ولی این به معنی کوتاهی در درمان به موقع کودک نیست بدین جهت که این مشکل می ‌تواند عوارض ناگواری به بار آورد. آنچنان که کودک به طور مدام به علت ترشحات پشت حلقی، کاهش تمرکز، سردردهای صبحگاهی، انسداد تنفسی، کاهش خونرسانی به مغز با مشکلات بسیار زیادی مواجه می ‌شود.

از جمله مشکلاتی که لوزه سوم در کودکان ایجاد می کند این است که مانع عملکرد صحیح مجرای شیپوراستاش (بین گوش و حلق قرار گرفته است) می ‌شود.

لذا گوش نمی تواند هواگیری کند و فرد دچار اختلال شنوایی می شود. مایعی که بر اثر این فشار تجمع می یابد ابتدا شفاف است، ولی به تدریج غلیظ و قهوه‌ای رنگ و منجر به از بین رفتن پرده گوش خواهد شد.

باید گفت جمع شدن مایع پشت پرده گوش موجب کاهش شنوایی کودکان می ‌شود. کودکان خود درد و شکایتی ندارند و معمولاً والدین از این مشکل در عذابند. چرا که کودک به علت کم‌ شنوایی، صدای تلویزیون را زیاد میکند و صحبت‌ های والدین را اگر در فاصله دور باشد، نمی‌ شنود. این مسئله حتی بر کیفیت درس آنان (به ویژه درس دیکته) نیز اثرات سوئی می ‌گذارد.

ادامه مقاله  جراحی لوزه

این مایع می ‌تواند با نفوذ به گوش میانی استخوانچه ‌های گوش را بخورد و با ادامه پیشرفت خود، باعث فلج عصب و ایجاد عوارض مغزی شود. البته ورود مایع به گوش میانی ممکن است سال‌ ها به طول انجامد. لذا می توان با درمان به موقع و انجام یک جراحی ساده به منظور برداشتن لوزه سوم، از بروز این عوارض ناگوار پیشگیری نمود.

در صورتی که درمان‌ های دارویی موجب رفع مشکل کودک نشود، جراحی لوزه سوم صورت می‌ گیرد. بزرگی لوزه سوم منجر به عفونت ‌های پی در پی گوش، کمبود نفس و وقفه ‌های تنفسی در خواب و نهایتاً رینوسینوزیت‌ های مکرر (عفونت سینوزیت) می شود.

کودکانی که دچار علائم سینوزیتی نظیر ترشح پشت حلق و گرفتگی بینی هستند چنانچه به درمان دارویی جواب ندهند، با انجام جراحی لوزه ها بهبود می یابند. این عمل مشکلات سینوزیت این کودکان را به طور قابل توجهی برطرف خواهد نمود.