ورم لوزه | درمان ورم لوزه | دلایل ایجاد ورم لوزه | دکتر احمد ناظم بافقی

ورم لوزه

ورم لوزه دکتر احمد ناظم بافقی

ورم لوزه

تونسيليت که عنوان پزشکی ورم لوزه است، در حقیقت نوعی التهاب لوزه می باشد که در آن گره های لنفاوی در دو سمت گلو درگیرند. ممکن است هر شخصی به این بیماری دچار شود، ولی این عارضه در کودکان شایع تر می باشد.

ورم لوزه دکتر احمد ناظم بافقی

ورم لوزه ممکن است به دلیل عفونت ویروسی یا برخی اوقات حاصل از عفونت باکتریایی باشد که موجب افزایش حجم لوزه ها می گردد. این عارضه امکان دارد خفیف، متوسط و یا شدید باشد و در صورتی که جهت درمان آن به موقع اقدام نشود منجر به عوارض خطرناکتری خواهد شد.

علائم ورم لوزه

کسانی که دچار ورم لوزه می شوند معمولاً علایم شایعی همچون تب،  گلودرد، آبریزش بینی، دشواری در خوردن غذا ، بوی بد دهان، سردرد، تورم غدد در لوزه ها، کاهش اشتها، عطسه و سرفه را تجربه می کنند.

رجوع به پزشک

احتمال اینکه ورم لوزه موجب تورم گلو و دشواری تنفس گردد بسیار کم است ولی اگر فرد این علائم را مشاهده نمود می بایست سریعاً تحت نظارت و مراقبت های فوری پزشکی قرار گیرد. در صورت احساس برخی از علائم غیر طبیعی که در ذیل به آنها اشاره شده است لازم است به پزشک رجوع نمود:

• کاهش شدید ادرار
  • تب بالای ۳۸/۳ درجه سانتی گراد
  • لوزه های با پوشش زرد یا سفید
  • درد شدید
  • گلو دردی که تنها از یک طرف حس شود.
  • خارش
  • سر درد های شدید
  • دشواری تنفس
  • صدای تو دماغی شدید
  • خشکی شدید زبان و دهان

دلایل ایجاد ورم لوزه

از جمله دلایل ایجاد ورم لوزه می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

ادامه مقاله  پرسش هایی درباره سینوزیت

علل ویروسی همچون ویروس ابشتين بار (بیماری مونونوکلئوز)، ویروس سرماخوردگی، ویروس اچ آی وی، آدنوویروس، ویروس هرپس.

علل باکتریایی همچون باکتری استرپتوکوک  β-hemolytic گروه A و کمتر شایع در بیماری‌های استافیلوکوک، سیفیلیس، فوزو باکتریوم، دیفتری. سیاه سرفه، کلامیدیا، سوزاک.

با ورود ویروس یا باکتری به بدن، لوزه‌ها به مقابله با آنها پرداخته و دچار تورم می‌شوند. گلبول‌های سفید درون لوزه‌ها ویروس ها و باکتری‌ها را از بین می برند که امکان دارد این امر باعث تب و التهاب و سرخی گلو شود.

درمان ورم لوزه

درمان ورم لوزه شامل کاهش علائم ورم لوزه می باشد. کاهش درد، سرخی و التهاب لوزه ها و گلو، پایین آوردن تب (با مصرف ایبوپروفن، استامینوفن، پاراستامول(، رفع سرفه با استفاده از مصرف داروهای مخصوص رفع سرفه، غرغره آب نمک، استراحت، مصرف غذاهای مفید مثل سوپ و مایعات گرم.

اگر ورم لوزه‌ به علت استرپتوکوک ایجاد شود، آنگاه آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل آموکسی سیلین و آمپی سیلین التیام بخش خواهند بود. یک ماکرولید مثل ازیترومایسین  برای افرادی که به آمپی سیلین حساسیت دارند مفید می باشد.

افرادی که بدنشان به آمپی سیلین‌ها جواب نمی‌دهد می‌توانند کلیندامایسین یا کوآموکسی کلاو مصرف نمایند. چنانچه ورم لوزه‌ علت ویروسی داشته باشد، طول درمانش به نوع ویروس بستگی خواهد داشت. اغلب اوقات بین یک تا دو هفته بهبود حاصل می شود. ولی امکان دارد بیماری حاد شده و نیاز به برداشتن لوزه‌ها به وسیله جراحی باشد.