لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟ | سینوزیت | سردرد | انحراف بینی |دکتر احمد ناظم بافقی
جراحی انحراف تیغۀ بینی
جراحی انحراف تیغۀ بینی
می 6, 2018
رابطۀ خروپف با انحراف بینی
می 14, 2018

چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟

چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟

چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟

سینوس ها درون استخوان های صورت قرار داشته و شامل حفره های خالی می شوند که درگونه ها، اطراف بینی و ابروها قرار دارند. این حفره ها که تقریبا در یک سومِ صورت پخش شده اند و ۴ عدد هستند توسط غشاهای مخاطی پوشیده شده اند که گاهی همین سینوس ها در برخی افراد دردسر ساز می شوند . در این مقاله به مبحث چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟ میپردازیم

در بسیاری از افراد این سینوس ها کاملاً طبیعی بوده و مشکلی ندارند اما در برخی دیگر، حساسیت بالایی دارند. عواملی که باعث سینوزیت می شوند بسیارند اما برخی از آنها از این قرار هستند: ۱- سیگار کشیدن ۲-سیستم ایمنی بدن ضعیف ۳-عملکرد نادرست مژه های درون سینوس ها ۴-فیبروز سیستیک ۵-…

 

 

 

چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟

 

 

و اما اگر دچار سینوزیت شدیم چگونه سینوس ها را تخلیه کنیم؟

برای تخلیۀ سینوس چندین روش وجود دارد که هر فردی با توجه به شرایط و صلاحدید خود می تواند از یک یا چند شیوه استفاده نماید:

۱- مرطوب نگه داشتن محیط: خشک شدن سینوس ها یعنی وخیم تر شدن بیماری. در نتیجه سعی کنید با مقداری آب جوش در کتری یا دستگاه بخور، محیط را مرطوب کنید تا بهبودی سینوزیت تسریع یابد.

۲- اسپری آب نمک: مقداری نمک را در آب پاکیزه و ولرم مخلوط کرده و به کمک دستگاه مکنده و یا ۱ سرنگ به داخل بینی پمپاژ و سپس تخلیه کنید.

۳- استفاده از ماساژهای صورت: با انگشتان اشاره و شصت خود، اطراف بینی و بین دو ابرو و بالای ابروها را ماساژ دهید تا به تخلیۀ سینوس ها کمک کرده باشید.

ادامه مقاله  آندوسکوپی سینوس بینی

۴- استفاده از بخور: بخور به خوبی می تواند مخاط را نرم و به سمت بیرون هدایت کند، به خصوص بخور اکالیپتوس.

۵- استفاده از قوری برای شستشو: کمی را جوشانده و خنک کنید. سپس آن را داخل قوری کوچی ریخته و از یک سوراخ بینی به سمت دیگر با فشار هوا بکشید تا آب در بینی جریان و عمل تخلیه را انجام دهد.

۶- ورزش کردن: هرچند ورزش و تحرک در زمان بیماری کمی آزاردهنده است اما ورزش کردن می تواند تخلیۀ سینوس ها را تسریع کرده و مخاط آن را خارج نماید. سعی کنید تا حد امکان در منزل و محیط خانه کمی تحرک بیشتری داشته باشید تا سینوس ها را مجبور به تخلیه کنید.

۷- نوشیدن مایعات گرم: نوشیدن مایعات گرم را فراموش نکنید. این روش، راه بسبار ساده و لذت بخشی ست که هیچ هزینه و دردسری هم ندارد. چای بنوشید، آب جوش بنوشید و… . از جمله استوقدوس که می تواند در تخلیه بسیار مفید باشد.

۸- استفاده از کمپرس دستمال گرم: دستمال کوچکی را کمی مرطوب کرده و سپس گرم کنید و روی بینی و دهان خود قرار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید.

 

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button