گرفتگی گوش | درمان گرفتگی و کیپ شدن گوش | سنگینی گوش | دکتر احمد ناظم بافقی

گرفتگی گوش

گرفتگی گوش دکتر احمد ناظم بافقی

گرفتگی گوش

گرفتگی گوش معمولاً زمان سرماخوردگی و یا پس از شنا در استخر روی می دهد، ولی امکان دارد اصلا متوجه نشوید چرا گوش‌هایتان گرفته یا کیپ شده است. زمانی که گوش شخصی کیپ می شود احساس می کند چیزی در گوشش وجود دارد و نمی تواند راحت بشنود.

گرفتگی گوش دکتر احمد ناظم بافقی

شایع ترین دلیل بروز این عارضه، وجود جرم در کانال گوش می باشد و این مشکل اغلب پس از تمیز کردن جرم های داخل گوش برطرف خواهد شد.عفونت ها و التهاب های گوش خارجی از دیگر دلایل کیپ شدن گوش به شمار می آید. در این صورت، کانال گوش خارجی به قدری متورم و ملتهب شده که دچار انسداد و گرفتگی می شود.

علاوه بر این، ترشح های عفونی هم باعث تشدید این عارضه و مشکل خواهد شد. چنانچه مشکل عفونت گوش خارجی باشد، غیر از این که تمیز و ساکشن شدن گوش الزامی است، می بایست عفونت و قارچ یا التهاب نیز رفع شود. دلیل بروز این التهاب یا قارچ است یا میکروب؛ در صورتی که عامل قارچ باشد، بیمار به غیر از گرفتگی گوش، دچار خارش گوش نیز خواهد شد. اما اگر عامل آن میکروب باشد، فرد احساس درد خواهد داشت.

گوش میانی و کیپ شدن گوش

چنانچه ترشحات مایع در گوش میانی وجود داشت، یعنی مایعاتی پشت پرده گوش تجمع یابد، سنگینی و گرفتگی گوش احساس می شود. برخی اوقات عفونت گوش موجب بروز این عارضه می شود. کسانی که گوش میانی شان درگیر این مشکل می باشد، جز گرفتگی دچار سنگینی گوش و کاهش حس شنوایی نیز هستند.

ادامه مقاله  نشانه های سینوزیت

در این صورت لازم است به غیر از تمیز کردن گوش، جهت درمان تجمع مایعات و عفونت اقدام نمود. لازم به ذکر است جمع شدن مایعات پشت پرده گوش معمولاً در کودکان روی می دهد. دلیل این تجمع بزرگی لوزه سوم می باشد که فشار روی شیپوراستاش وارد می آورد و موجب ایجاد اختلال در عملکرد گوش می شود. روش درمان این عارضه نیز این است که در ابتدا باید عفونت رفع شود؛ سپس لوزه سوم یا هر عاملی که موجب بروز این مشکل است درمان شود.

مشکلات پرده گوش

در صورتی که ضخامت پرده گوش به دلیل التهاب افزایش یابد یا وضعیت ارتجاعی اش را به هر علتی از دست دهد، گوش دچار گرفتگی می شود. برخی اوقات پزشک قادر نیست به سادگی دریابد فرد حس سنگینی گوش دارد یا دچار گرفتگی گوش است، زیرا در اکثر موارد بیمار به کاهش شنوایی و سنگینی گوش مبتلاست، اما آن را به صورت گرفتگی وصف می کند.

سرماخوردگی و شنا

در گوش بعضی از افراد، جرم وجود دارد و زمانی که در آب شناور می شوند، این جرم ها مقداری آب جذب نموده و این امر موجب انسداد کانال گوش می گردد؛ به همین علت پس از شنا گوش بعضی از افراد دچار گرفتگی می شود. در خصوص گرفتگی و کیپ شدن گوش زمان سرماخوردگی باید گفت عفونت گوش میانی موجب می شود هنگامی که فردی سرما می خورد به گرفتگی گوش مبتلا شود. شایان توجه است که سرماخوردگی همیشه موجب کیپ شدن گوش نمی شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

چنانچه پس از طی دو الی سه روز گرفتگی و کیپ شدن گوش برطرف نشد، لازم است به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی رجوع نمود. در صورتی که دلیل بروز این عارضه، جمع شدن مایع پشت پرده گوش باشد و رفع نشود، به تدریج مایع غلیظ تر شده و درمان بسیار دشوار تر صورت خواهد پذیرفت. اشخاصی که دچار حساسیت و آلرژی هستند و مدام سرما می خورند یا گوششان دارای جرم است یا افرادی که زیاد به استخر می روند بیشتر از سایر افراد به گرفتگی گوش مبتلا می شوند.

ادامه مقاله  ورم لوزه

چنانچه فردی به طور همزمان دچار سرگیجه و گرفتگی گوش شود، توصیه می شود به پزشک مراجعه نماید چرا که امکان دارد مشکل به گوش داخلی نیز مرتبط باشد. مشکلات گوش داخلی و میانی کمتر با سرگیجه همراه بوده، اما اگر مشکل مربوط به گوش داخلی باشد، بیمار دچار سرگیجه نیز خواهد شد و می بایست جهت درمان اقدام نماید. جهت درمان گرفتگی گوش طولانی مدت یا کیپ شدن گوش به همراه سرگیجه به خصوص در کودکان، پیگیری و رجوع به پزشک الزامی است.