گلدن نت پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
سینوزیت | مراقبت های بعد از جراحی سینوزیت | آندوسکوپی سینوس | دکتر احمد ناظم بافقی
مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت
آبان ۲۹, ۱۳۹۶
مراقبت های بعد از رینوپلاستی
آذر ۱, ۱۳۹۶

سینوزیت

سینوزیت التهاب یا ورم آسترسینوس ها می باشد که معمولا پر از هوا هستند، اما هنگامی که سینوس ها بلوکه شوند یعنی پر از جرم شوند، باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها در این محیط رشد می کنند و موجب عفونت می شوند.

سینوزیت

سینوس ها عضوی پروانه ای شکل هستند که در دو طرف بینی تا زیر چشم ها گسترده شده اند. همچنین از بین ابروها تا بالای ابروها و جوی پیشانی را در بر می گیرند. این اعضای حساس و اما بسیار مهم بدن، ممکن است سال ها در برخی افراد هیچگونه مشکلی ایجاد نکنند ولی در برخی افراد با کوچکترین باد یا حتی نسیمی که به صورت و پیشانی برخورد می کند، عود کرده و همراه با عطسه، آبریزش بینی و چشم، سردردهای کلافه کننده در جلوی پیشانی که با خم شدن بسیار بیشتر می شود و گرفتگی و کیپ شدن بینی همراه خواهد بود.

مشکلاتی که موجب سینوزیت می شوند

انواع سینوزیت کدام اند؟

هر بیماری و مشکل بدنی ممکن است در شکل های مختلف به صورت بیرونی بروز نماید که سینوزیت نیز دقیقاً به همین شکل است و می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

انواع بیماری سینوزیت از این قرارند؛

سینوزیت حاد : این نوع با آبریزش بینی و درد ناگهانی صورت همراه است که برای ۱۴ _ ۱۰ روز باقی مانده و سپس بهبودی حاصل می شود.

سینوزیت نیمه حاد : التهابی است که به مدت ۸ _ ۴ هفته باقی می ماند و سخت تر از نوع حاد آن است.

سینوزیت مزمن : در این نوع، سینوس ها به مدت ۸ هفته یا بیشتر باقی می ماند که به شدت فرد بیمار را کلافه و امور روزانۀ او را مختل خواهد کرد.

سینوزیت بازگشت کننده : سینوس ها در این نوع سـینوزیت چندین بار در سال ملتهب می گردند. چنین افرادی دائماً با کوچکترین عامل تحریک کنندۀ بیرونی مانند یک باد ملایم یا سرد که به صورتشان یا به پیشانی برخورد کند، دچار این بیماری می شوند و همچنین گاهی با عواملی مانند دود روغن سرخ کردنی، انواع عطرها و ادوکلن ها و همچنین برخی بوهای تند، ممکن است بیماری شان، به سرعت عود کرده و از چند ساعت تا چند روز آنها درگیر نماید.

دلایل ابتلا به سـینوزیت کدام اند؟

سینوس ها فضاهایی پر از هوا در درون جمجمه می باشند که این حفره ها در زیر پیشانی، استخوان های بینی، گونه ها و چشم ها قرار دارند. اما به دلیل بسیار پرکار بودن و اینکه در معرض برخورد دائمی با هوای بیرون و تنفس فرد قرار دارند، احتمال ابتلای آنها به بیماری بالاست.

سینوس های سالم، از هر گونه باکتری، ویروس و هر عفونت دیگری خالی می باشند. بیشتر اوقات، مخاط خود به خود تخلیه می شوند و هوا به آسانی جا به جا می گردد اما در زمان بیماری، این شرایط به طور کل دگرگون خواهد شد و به نوعی شما با یک سینوس کاملاً متورم، ملتهب، قرمز رنگ و پر ترشح روبرو هستید.

هنگامی که ورودی سینوس ها مسدود شود یا مقادیر زیادی مخاط در آن جمع شود، باکتری ها و دیگر میکروب ها به آسانی می توانند در حفره سینوسی رشد کنند و همین رشد و تجمع ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها، یعنی ایجاد بیماری.

سـینوزیت می تواند در پی یکی از مشکلات زیر اتفاق بی افتد:

مژه های درون سینوس ها قادر به خارج کردن مخاط نباشند، این مشکل در اثر بعضی از بیماری ها اتفاق می افتد.

سرماخوردگی و آلرژی می تواند منجر به بسته شدن سینوس ها گردد.

انحراف بینی یا پولیپ بینی یکی دیگر از دلایل ابتلا افراد به سـینوزیت می باشند .

چه عواملی خطر سـینوزیت را افزایش می دهند؟

• رینیت آلرژیک یا تب یونجه
  • فیبروز سیستیک
  • بیماری هایی که مانع عملکرد درست مژه ها می شوند
  • لوزه سوم بزرگ
  • کشیدن سیگار
  • سیستم ایمنی ضعیف

علایم و نشانه های سـینوزیت حاد کدام اند؟

بعضی از علایم اولیه شامل:

• درد و یا فشار بر روی صورت
  • گرفتگی بینی
  • ترشحات بینی
  • کاهش و یا فقدان حس بویایی
  • سرفه و خلط

همچنین موارد زیر نیز ممکن است، رخ دهد:

• درد دندان

سـینوزیت حاد زمانی اتفاق می افتد که یک یا دو مورد از علائم بالا رخ دهد که با ترشحات غلیظ، سبز و یا زرد رنگ رو به رو خواهید شد.

چگونه سینوزیت درمان می شود؟

این بیماری، به طور معمول توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می شود، که خود به خود خوب می شود و از بین می رود علائم شما ،معمولا در عرض دو یا سه هفته تمام می شود و شما می توانید در خانه از خود مراقبت کنید اگر وضعیت شدید شود (سینوزیت مزمن ) نیاز به درمان از طرف پزشک خواهد بود. درمان این مورد می تواند دشوار باشد .

درمان سینوزیت با عمل جراحی

اگر علائم شما با وجود سعی شما ،در درمان های ذکر شده بهبود نیافت، یک نوع جراحی به نام عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی توصیه می شود این یک روش ، برای تخلیه مخاط از سینوس های شما است.