لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس | کاربردهای آندوسکوپی سینوس | دکتر احمد ناظم بافقی
عوارض سینوزیت حاد دکتر احمد ناظم بافقی
عوارض سینوزیت حاد
ژانویه 9, 2020
نکاتی در خصوص بیماری سینوزیت دکتر احمد ناظم بافقی
نکاتی در خصوص بیماری سینوزیت
ژانویه 15, 2020

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس دکتر احمد ناظم بافقی

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس : آندوسکوپ وسیله ای فلزی به طول تقریبی ۲۰ سانتیمتر و به قطر ۲ میلی متر برای کودکان و ۴ میلی متر در بالغین، که قسمت مورد بررسی در سینوس یا بینی را با بزرگنمایی و وضوح بیشتر روی تلویزیون یا مانیتور نمایش می دهد.

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس دکتر احمد ناظم بافقی

لنز آندوسکوپ می تواند صفر، سی، چهل و پنج، هفتاد و نود درجه باشد. برای نمونه برداری یا جراحی همزمان از ابزار و وسایل ظریفی در بینی استفاده می شود.

آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس اغلب تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد. البته برخی اوقات به علت سن کم و یا شرایط خاص بیمار این کار در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می شود.

در هر صورت در آندوسکوپی تشخیصی وضعیت دهانه سینوس ها، شکل و رنگ مخاط پوشاننده بینی و ترشحات آن، وجود و شکل توده های درون بینی یا پشت بینی و یا دهانه سینوس ها مورد بررسی قرار می گیرند.

کاربردهای آندوسکوپی تشخیصی بینی

برای تشخیص بیماری سینوزیت علاوه بر شرح حال و معاینه بیمار از سیتی اسکن استفاده می شود. ولی برخی اوقات به منظور تشخیص سینوزیت مزمن یا بررسی عوارض آن لازم است از آندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس استفاده نماییم.

البته این روش علاوه بر سینوزیت برای تشخیص انواع اختلالات مزمن و توده های بدخیم و خوش خیم سینوس ها یا بینی و همینطور نمونه برداری از آن به کار می رود.

عوارض آندوسکوپی تشخیصی بینی

اغلب با عارضه خاصی همراه نیست، ولی برخی اوقات به علت وجود حساسیت یا آلرژی و یا التهاب مزمن، تورم مخاطی و در نتیجه گرفتگی بینی بروز می کند که البته موقتی بوده و با مصرف اسپری های خاص رفع می شود.

ادامه مقاله  آزمایشهای قبل عمل بینی

همچنین برخی اوقات بعد از بین رفتن آثار بی حسی درد جزئی ایجاد می شود که موقت بوده و شدید نیست.

خونریزی مختصری به ندرت امکان دارد ایجاد شود که اغلب بعد از نمونه برداری از توده ها روی می دهد که به سادگی قابل کنترل است.

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button