لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
غده ی تیروئید | علائم کم کاری تیروئید | علائم پرکاری تیروئید | دکتر احمد اظم بافقی
دلایل ایجاد خروپف دکتر احمد ناظم بافقی
دلایل ایجاد خروپف
آوریل 14, 2019
درمان پرکاری تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی
درمان پرکاری تیروئید
آوریل 25, 2019

غده ی تیروئید

غده ی تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی

غده ی تیروئید

غده ی تیروئید غده ای است به شکل پروانه که در ناحیه تحتانی گردن و دقیقاً مقابل نای زیر حنجره واقع شده است. غده تیروئید با استفاده از ید موجود در مواد غذایی، هورمون تیروئید را تولید می کند تا سرعت متابولیسم را تحت کنترل قرار دهد. (در واقع متابولیسم سیستمی می باشد که به وسیله آن بدن از انرژی اش استفاده می نماید.)

 

غده ی تیروئید دکتر احمد ناظم بافقی

 

کارایی و عملکرد تیروئید به وسیله غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد، تنظیم می شود؛ یعنی غده هیپوفیز، مقدار تولید هورمون تیروئید را کنترل می کند. ایجاد اختلالات تیروئیدی ممکن است سرعت متابولیسم را کند و یا سریع نماید. زمانی که سطح هورمون ها بسیار بالا یا بسیار پایین باشند علائم این اختلال را در سطح گسترده ای تجربه می کنید.

از جمله این علائم می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

احساس گرما یا سرمای شدید

امکان دارد مشکل تیروئید بدن را در تنظیم دمای خود دچار اختلالاتی نماید. کسانی که به کم کاری تیروئید دچارند، بیش از اندازه احساس سرما می کنند. پرکاری تیروئید نیز برخلاف کم کاری تیروئید موجب بیزاری از گرما و تعریق شدید می شود.

افزایش یا کاهش وزن

ایجاد تغییرات ناگهانی در وزن، یکی از علائم شایع اختلال در غده تیروئید می باشد. ممکن است چاقی از نشانه های کاهش هورمون های غده تیروئید باشد که به آن، کم کاری تیروئید گفته می شود. برعکس، در صورتی که غده تیروئید، بیش از حد هورمون تولید نماید امکان دارد دچار کاهش وزن ناگهانی شوید که به این حالت، پر کاری تیروئید نیز گفته می شود. این در حالی است که عارضه کم کاری تیروئید بسیار شایع تر می باشد.

ادامه مقاله  جراحی بینی

التهاب در گردن

بزرگ شدن و تورم گردن، یکی از علائم قابل رویت می باشد. این مسئله نشان دهنده این است که امکان دارد غده تیروئید دچار مشکل شده باشد. دلیل بروز گواتر، می تواند هم پر کاری تیروئید و هم کم کاری تیروئید باشد. تورم گردن گاهی ممکن است به علت سرطان تیروئید یا ندول (توده ای که درون تیروئید رشد می کند.) ایجاد شود. ضمن اینکه این تورم می تواند تحت تأثیر عواملی غیر از مشکلات تیروئید بروز کند.

تغییر در ضربان قلب

هورمون های تیروئید، تقریباً روی همه اعضای بدن و حتی روی سرعت ضربان قلب نیز اثرگذار می باشند. ضربان قلب افرادی که کم کاری تیروئید دارند، از حد معمول پایین تر است. همچنین امکان دارد پر کاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب افراد شود. علاوه بر این پر کاری تیروئید، می تواند منجر به بروز تپش قلب و فشار خون نیز گردد.

ایجاد تغییراتی در انرژی و روحیه بدن

اختلال در غده تیروئید ممکن است موجب ایجاد تغییرات اساسی در انرژی بدن و روحیه افراد شود. کم کاری تیروئید موجب می گردد شخص احساس تنبلی، خستگی و یا افسرده بودن کند. پر کاری تیروئید نیز امکان دارد مشکلاتی مانند استرس، اختلال در خواب، تحریک پذیری و بی قراری ایجاد کند.

ریزش مو

ریزش مو نیز یکی دیگر از علائمی است که دلیلش می تواند کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. در برخی افراد امکان دارد پر کاری و کم کاری تیروئید موجب ریزش مو شود. در اکثر موارد بعد از درمان تیروئید موهای ریخته شده، مجدداً رشد می کنند.

ادامه مقاله  درمان پرکاری تیروئید

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button