لوکاوب پشتیبانی اینستاگرام پشتیبانی کانال تلگرام
سرما و سینوزیت | سردرد | عفونت سینوس | سرماخوردگی | دکتر حمد ناظم بافقی
لوزه سوم در کودکان
لوزه سوم در کودکان
ژانویه 13, 2019
سندرم منیر دکتر احمد ناظم بافقی
سندرم منیر
ژانویه 27, 2019

سرما و سینوزیت

سرما و سینوزیت

سرما و سینوزیت

یکی از دردسرهای فصول سرد سال، سرماخوردگی و همچنین افزایش ابتلا به انواع سینوزیت است. در واقع سرما و سینوزیت رابطه ای تقریباً مستقیم با هم دارند به شکلی که افرادِ دارای سینوس هایی بیمار یا همان بیماری سینوزیت در این فصل ها دردسرهای فراوانی خواهند داشت.
سینوس ها در حالت عادی با کاهش دما و یا برخورد با هوای سرد نباید دچار اختلال در عملکرد خود شوند اما اگر فردی دچار سینوزیت باشد حتماً این سرما و سینوزیت می توانند دردهای مختلفی را به بیمار تحمیل کنند. با توجه به اینکه سینوس ها دقیقاً در جلوی صورت و پیشانی قرار دارند و مانند سپر دائماً در حال برخورد با هوای بیرون هستند، سرما می تواند سینوس ها را دچار التهاب و نهایتاً بیماری کند.

 

سرما و سینوزیت

یکی از بزرگترین دردسرهای افراد دارای سینوزیت این است که در فصل سرما به سختی می توانند در مقابل مقداری نسیم یا باد سرد مقاومت کنند چون بلافاصله سبب عود بیماری آنها خواهد شد که این نیز به علت انسداد ناگهانی منافذ خروجی ترشحات سینوس ها بر اثر برخورد با هوای سرد است. همین شروع بیماری با هوای سرد سبب می شود که روند تخلیۀ ترشحات از سینوس ها مختل شده و سینوس ها در اصطلاح کیپ شوند.

همچنین گاهی سرما و سینوزیت در کنار هم می توانند توانایی تنفس منظم را از فرد گرفته که همین موضوع می تواند بسیاری از فعالیت های مختلف بدنی مانند ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و… را دچار تغییرات محسوسی نماید.
بهترن راهکار برای فرار از دردسرهای سرما و سینوزیت این است که تا جایی که امکان دارد در روزهایی که هوا سرد است از وسایلی مانند موتور یا دوچرخه برای رفت و آمد استفاده نشود زیرا برخورد هوای سرد به صورت، ایجاد مشکل خواهد کرد. همچنین ایجاد پوشش مناسب روی صورت و پیشانی در روزهای سرد می تواند سینوس ها را از بیمار شدن برهاند.
البته گاهی ممکن است سینوزیت در فصل سرما ربطی به هوای سرد نداشته باشد و به علت انسداد منافذ خروجی سینوس بر اثر عوامل مختلف مانند شئ خارجی و یا تجمع ترشحات در سینوس ها باشد. در چنین شرایطی با رعایت برخی موارد مراقبتی مانند استفاده از بخور به صورت روزانه، استفاده از کمپرس گرم چندین بار در روز و مصرف برخی آنتی بیوتیک ها می توان مشکل را رفع کرد.

ادامه مقاله  آندوسکوپی سینوس بینی

 

 

دکتر احمد ناظم بافقی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی سر و گردن و   آندوسکوپی سینوس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button