آندوسکوپی سینوس بینی | سینوزیت | عمل سینوس | سینوزیت و سردرد | دکتر احمد ناظم بافقی
سینوزیت حاد
جولای 29, 2018
سینوزیت و بوی بد دهان
آگوست 14, 2018

آندوسکوپی سینوس بینی

آندوسکوپی سینوس بینی برای تشخیص و درمان بیماری های مربوط به سینوس ها انجام می شود. این عمل یا معاینۀ کاملاً تخصصی توسط پزشک متخصص و به صورت تقریباً فوری انجام می شود به این معنا که نیازی به بیهوشی کامل نیست بلکه با بیهوشی یا بی حسی موضعی (داخل بینی) آندوسکوپی انجام می شود.

آندوسکوپی سینوس بینی

سینوس های بینی با توجه به ساختار و کارکردِ خود دائماً در معرض انواع عوامل بیماری زا هستند که همین عوامل می توانند احتمال بیماری، عفونت و تورم آنها را به شدت افزایش دهند. بیمار پس از مراجعه به پزشک متخصص و بیان مشکل خود، باید تحت معاینات تخصصی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا نیازی به آندوسکوپی سینوسها هست یا خیر.

انجامِ آندوسکوپی سینوس بینی

پس از اینکه نیاز به آندوسکوپی سینوس ها مشخص شد، بیمار به مطب یا کلینیک مورد نظر مراجعه کرده و پزشک با اسپری مادۀ بیهوشی به داخل بینی، بی حسی موضعی ایجاد کرده و آندوسکوپ را وارد بینی می کند.

این روش معاینه و درمان برای تشخیص انواع عفونت ها، پولیپ های در حال رشد، التهاب در غشای مخاطی، دیدن و پیدا کردن جسم خارجی، تشخیص ایجاد دیواره بین حفره های بینی که می تواند سبب گرفتگی و انسداد بینی شود، بررسی استخوان ها و همچنین بررسی حنجره انجام می شود.

ممکن است پس از آندوسکوپی سینوس بینی تشخیص بیماری در سینوس ها قطعی باشد اما اگر توسط این روش هم تشخیص انجام نشد بیمار باید سی تی اسکن یا MRI انجام دهد تا بتوان مشکل را به شکل قطعی پیدا و تشخیص داد.

ادامه مقاله  استفاده از چسب بینی

پس از آندوسکوپی بینی شاید نیاز به تزریق آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باشد که این کار نیز توسط متخصص انجام خواهد شد.

سرفه یا خونریزی در زمان آندوسکوپی سینوس

در طولِ انجام آندوسکوپی سینوس بینی ممکن است بیمار کمی دچار خونریزی بینی شود چون لولۀ آندوسکوپ در حال ورود و چرخش در بینی و سینوس هاست و این عامل ممکن است منجر به خونریزی داخل بینی شود.

همچنین گاهی نیز در حین انجام آندوسکوپی، سرفه های تکی یا مکرر به شما دست خواهد داد که آن هم به دلیل تحریک حفره ها و جدارۀ داخل بینی توسط آندوسکوپ می باشد.

در زمانِ آندوسکوپی سینوس بینی پزشک سعی می کند تمامی موارد مشکوک و بیماری زا مانند انواع التهاب، خون، و یا عفونت و همچنین وجود شی خارجی را به دقت بررسی کند تا بتوان با تشخیص بهتر و دقیق تر، درمان مؤثرتری را انجام داد.